EVECOM presenteert / presents

>>  Route   MULTIHULLS UITVERKOOP WOODENBOAT BOUWMATERIALEN BOUWTEKENINGEN MONOHULLS

Postadres: Fabrykswei 11, 9216 WR Oudega (Small.), tel. +31 (0)512 371999 
 Winkel open na afspraak, / Open after appointment: Op 'e Wal 2, 9216 WP  Oudega (bij Drachten)

KvK Noord:
73078476

Copyright ©  
Evecom v.o.f..

Niets uit deze website mag worden gecopieerd of door derden gebruikt zonderuitdrukkelijke toestemming van de webmaster.:
Nothing from this site may be copied or used by third parties wihtout prior permission from our webmaster:       A.  Veth
 

E-mail

HISTORIE

Deze website gebruikt cookies. Als U deze en de volgende pagina's bekijkt gaan we ervan uit dat U ons toestaat deze cookies en eventueel andere technieken te laten plaatsen. Meer uitleg vindt U in onze Privacy Verklaring.

This website uses cookies. If you continue to look at this and the following pages we assume that you allow us to place these cookies and possible other techniques. For more info see our Privacy Policy.

Ondanks zijn eerdere "eed": Nooit meer een houten boot, haalde Allan met een vriend een in Harwich gebouwde woodcore Skua naar ontwerp van Woods Designs, naar IJmuiden. In hun schaarse vrije tijd zeilden Allan en Marijke op IJsselmeer en Wadden aan boord van hun woodcore "EVECOMeback" om de ontwikkelingen rond de snelle kajuitcatamarans uit eigen ervaring te kunnen volgen.

In 1991: SKUA "EVECOMEBACK".

Toen zoons Floris en Roeland werden geboren waren de Skua en een inmiddels ook ingeruilde Hirondelle mkII catamaran te klein. De Hirondelle werd verkocht en jaren later verhuisde de SKUA naar Rügen, waar de nieuwe Duitse eigenaar alsnog het oorspronkelijke plan, om een lage middenkajuit tussen de rompen te bouwen, wilde verwezenlijken. Om de Friese Wateren te verkennen en de havens rond IJsselmeer en op de Wadden-eilanden na zo'n 50 jaar opnieuw te ontdekken werd een fraai onderhouden Marieholm 26 aangeschaft. Voor Allan een soort herbeleving van het varen met zijn "Golden Hind" maar Marijke had toch wat meer moeite met de grote hellingshoeken. Ook de net niet stahoogte in combinatie met rugklachten betekende het einde van de monohul vakanties. "Vetheraan" verhuisde in 2017 ook naar Rügen en werd kort daarop vervangen door een veelbelovende 9m Catalac die Allan een tweede leven wilde geven. Helaas bleken bij de "thuisreis" de beide Dolphin 2-takt benzine motoren niet erg betrouwbaar. Er wordt nu gedacht over een geheel nieuwe mechanische voortstuwing. Wat de eigen boten betreft is het voorlopig "werk in uitvoering".

Intussen kwam de nadruk steeds meer te liggen op de bemiddeling voor gebruikte multihulls en Evecom sloot zich aan bij het in Engeland opgerichte MULTIHULLS WORLD BROKERAGE NETWORK. De import van Kayel Kits stopte toen de Granta Werf in Engeland werd meegesleurd in een dubbel faillissement van twee grote kano-verkopers en ook Honnor Marine ging in andere handen over waarmee de verkoop van de Drascombe Range ook minder interessant werd. Ook bleek al gauw dat de Friese Belastinginspecteur andere opvattingen had over de toegevoegde waarde van het verschaffen van een bouwlicentie aan doe het zelvers.  Het voelde niet goed om klanten 19% BTW te laten betalen voor bouwtekeningen die ze zonder BTW rechtstreeks in het buitenland konden bestellen.

De winkelverkoop daalde door de opkomst van webshops, een trend die Allan als watersport-liefhebber niet wilde volgen. Hij wil het contact met mede-watersporters en doe het zelvers niet opofferen aan het magazijnwerk in een webshop. Wie informatie zoekt over de kajuitmultihulls in Nederland of over het bouwen van een eigen boot en de daarvoor geschikte materialen blijft, na afspraak, welkom in Oudega. Hier ligt ook nog heel wat bruikbaar beslag voor open wedstrijdboten en klassieke roeiboten tegen uitverkoop-prijzen.

Evecom zal een klein bedrijf blijven waar het persoonlijke contact met de "klant" boven het commerciële belang gesteld wordt. Dankzij dit persoonlijk contact kunt ook U profiteren van de ervaringen van hen die U voorgingen als Evecom-relatie.

In spite of Allan's former "oath" never to own a wooden boat again, he bought and sailed from Harwich to IJmuiden a woodcore SKUA catamaran designed by Richard Woods. Marijke and Allan sailed their first larger catamaran in their sparse free-time on IJsselmeer and Waddenzee.

When their boys Floris and Roeland were born this SKUA and a fibreglass Hirondelle MKIII taken in as part exchange on a Prout Sirocco, were waiting for new owners. Finally the Skua was moved to Rügen where the new German owner wanted to realize the original plan for a low centre-cabin between the hulls.

To discover the inland waterways and lakes of Friesland a well maintained Marieholm 26 longkeeler in their homeport changed hands. For Allan this was a sense of reliving of the years on his "Golden Hind" but his Marijke couldn't get used to the large heeling angles. When the just too low headroom combined with some back-problems shortened a sailing vacation, the "Vetheraan" also moved to Rügen with her keen new owner in 2017.










                 "VETHERAAN" 2008 - 2017.

Shortly after that a very promising 9m Catalac, that Allan wanted to rejuvenate completely, replaced her. Alas during the "maidentrip" to Oudega, both engines showed problems which helped to re-design the drive-train completely. From here onwards it is work in progress as far as the Catalac is concerned.  

Already in the mid-nineties Evecom joined the MULTIHULL WORLD BROKERAGE NETWORK. The focus came more and more on the brokerage part of the multihull promotion. The import of Kayel Kits stopped when the Granta yard was dragged into the double bankruptcy of two large canoe-retailers in the UK. When Honnor Marine changed hands the import of the Drascombe Range became less interesting. The other views of the Friesian VAT-inspector about the added value of providing a building license to an amateur boatbuilder put an end to the sale of building plans. It didn't feel good to charge 19% VAT for a design that a Dutch customer could order free of VAT directly from the designer.

The store sales decreased due to the rise of webshops, a trend that was not Allan's piece of cake. He doesn't want to sacrifice the contact with the fellow-waterporter for the work in a webshop's storeroom. He will concentrate on helping customers with finding or building the right multihull for their purposes. After appointment they stay welcome at Oudega where we also prepare the selling out of original fittings for racing dinghies, beachcats and classic rowboats.

Evecom will remain a small company that places the personal relationship with the customer above  commercial interests. Thanks to this personal contact you too can profit from the experiences of those who preceded you and became an Evecom  acquaintance.

De tijd in Friesland:                                                The Friesian Period:

Flag Counter

31-1-23)

>> top